Moderne dans, Hvor kommer den fra?

Moderne dans, Hvor kommer den fra?

Jeg skal ikke udgive mig for at være dansehistorikker, for jeg har stadig meget at lære. Men igennem årene er jeg dog dykket ned i dansens historie. Det er vigtigt at have kendskab til hvor vores dans kommer fra. Historien, udviklingen, hvorfor blev det skabt og meget mere.

Når det kommer til moderne dans er der en stor verden af viden og udvikling. Jeg vil ikke gå i detaljen med hele begyndelsen og udviklingen, men tage fat i 3 af de moderne koreografer, vis værker lever i bedste velgående. Tre koreografer som bestemt har sat deres tydelige aftryk i den moderne dans.

Moderne dans kan være et lidt abstrakt begreb og i dag vil man kunne opleve rigtig meget forskellig dans, når man søger moderne dans. Men moderne dans har en historie og det er vigtigt at have kendskab til hvor den kom fra.

I dag vil jeg give jer et lille indblik i værker af Martha Graham, Merce Cunningham og Alvin Ailey. 

Martha Graham

Martha Graham (1894-1991) 

Lad os bare lægge stærkt ud med den moderne dans moder. Sådan er der i hvert fald mange der vil kalde hende. Det siges at hun er den første til at udvikle en stærk moderne teknik, som stadig bliver undervist i dag. Jeg har selv modtaget undervisning i Graham teknik i min tid på Rambert. Mine hofter var altid ømme efter en træning, men jeg knoklede på og prøvede at forstå Grahams kropslige sprog.

Martha Graham var meget optaget af Contract and Release, en visualisering af åndedrættet. Denne brug af åndedrættet er taget i brug i den moderne dans og er en af de ting der i dag er med til at kendetegne den moderne dans. Hun havde også fokus på modsætninger, vægtskift og twist. Det er kogt meget ned, men det er de elementer man vil finde, når man tager en klasse i Graham teknik.

Når man bruger åndedrættet og udføre Martha Grahams teknik, så får man en større forståelse for temaet i hendes mange værker. Martha Graham var ikke bange for at lægge- og vække følelser i sine værker. Der var fokus på indre konflikter og store  følelser.

Herunder kan du se Marthas signaturværk “Lamentation”. Det er hende der danser og i værket er hun sorgen selv. Læg mærke til hende “cup” hænder, som er dem mange bruger, når de skal give en hurtigt visualisering af Martha, cup hands and contraction.

Det var vigtigt for Martha Graham at der var en mening med hver bevægelser. Danseren skal mærke denne mening og have en hensigt med sin bevægelse. Den skal kommet i sted fra og ikke være der, fordi hun har sagt at den skal være der. Det viser hun meget smuk i værket ovenover.

Jeg har tilladt mig at tage endnu et af hendes værker med “Steps in the street”. Her får man nemlig en anden vinkel med. I mange år var der kun kvinder i Marthas kompagni og her er de, stærke og fuld af energi. For mig er det et værk som indkapsler Martha og hendes bevægelser. Derudover er der også mange der forbinder de lange skørter med Martha.

Merce Cunningham

Merce Cunningham (1919-2009). 

Han er en interessant koreograf og for nogle en umulig koreograf at forstå. Han havde sit helt eget syn på hvordan dans skulle være og hvorfor. Han så f.eks. ikke musikken som en grund til at lave dans. I dag er der mange der lader sig inspireret af musikken og ud fra den, skaber dansen. Sådan var det ikke for Cunningham. Han lavede dansen og så kom musikken efter. Ofte blev musikken heller ikke lavet til at passe til dansen og derfor kan publikum opleve at danserne ikke danser til musikken. Men det var en af Cunninghams ønsker med dansen, den skulle være “uventet”. Cunningham arbejdede meget med former og linjer, alligevel ville han hele tiden gå imod idet. Såsom uventede vægtskift eller arme som “ikke passer til benene”. 

Cunningham udviklede også en teknik “Cunningham Teknik”. Det er den teknik jeg personligt har mest erfaring med, da det er den jeg har trænet længst tid. Cunningham teknik har fokus for form, koordinering mellem overkrop og benarbejde. Rytmik og bevidsthed om rummet omkring dig.

Cunningham så ikke på dansen som en mulighed for at fortælle historier. Danserne er dem selv, kroppe i bevægelse og det forklarer måske også den evig tilbagevendende heldragt. Med heldragten er der inden forstyrrelser og dansen er det eneste som står i fokus.

Værket herunder hedder Second hand og er koreograferet i 1970. Det giver dig et lille blik på hans stil og du vil kunne se mange af de elementer jeg har nævn. Hvis man har trænet Cunningham teknik, så vil man også kunne genkende nogle bevægelser. Triplets er måske den som fleste vil kunne spotte.

Alvin Ailey

Alvin Ailey (1931-1989) 

Alvin Ailey var en stor kunstner. Han voksede op i en tid hvor der på ingen både var plads til sorte dansere i de etablerede kompagnier. Det ville han lave om på og lavede kompagniet “Alvin Ailey American Dance Theatre”, kun for sorte dansere. Det er dog ikke længere sådan og man kan i dag finde dansere med mange forskellige baggrunde. 

Alvin Ailey tog fat i sin kultur og delte den igennem hans værker, det er stadig tydeligt i de værker der bliver skabt i dag. Et af de værker som de fleste kender, og som altid er på programmet når kompagniet turnere verdenen rundt er “Revelations”. Revelations blev skabt i 1960, da Alvin Ailey var bare 29 år. Værker er så ikonisk og vellidt at det bliver vist igen og igen, i sin originale version. Jeg er selv stor fan af værket og har set det utrolig mange gange. 

Jeg har sat hele værket ind herunder, det varer 33 min. men hvis du ikke har tid til at se det hele, så se fra 19.40-22.15, her kan du nemlig se værket “Sinner Man”. Det er SÅ smukt og stærkt. Hvis du har haft fornøjelsen af at bliver undervist i Horton teknik, så vil du kunne set en masse at de øvelser og bevægelser som man laver i timen. 

Teknikken kræver utrolig meget styrke og kontrol, og er udviklet af Lester Horton. Jeg var meget heldig at blive undervist i teknikken af en danser fra Alvin Ailey American Dance Theatre og det var en moderne teknik som lå rigtig godt til mig. Jeg var vild med med det, også selvom det er noget af det hårdeste jeg har været udsat for. Lester Horton var inspireret af en bred kultur af dans og hans mål var at skabe en anatomisk korrekt teknik. Lester Horton var også en af de første, hvis ikke den første, til at have et kompagni hvor race ikke afgjorde om du var en del af kompagniet. Måske var det også derfor at det blev den teknik, som Alvin Ailey brugte til at træne sine dansere. 

Moderne dans - en stor arv

Denne lille gennemgang var meget lille og vi kunne snakke meget længe om hver koreografs historie og rejse gennem dansen. Og selvom det ikke var så uddybende så håber jeg håber at du har lyst til at lære mere om den moderne dans og dens pionerer.

Jeg håber jeg har givet dig et lille indblik og lidt forståelse for vores moderne dans. 

Hilsen Jennifer Bech

Skriv et svar